۱۳۸۸ آبان ۱۹, سه‌شنبه

پیش نویس قانون اساسي جديد

مهمترين عاملي كه مي تواند به جامعه اميد بخشد ترسيم آينده اي است كه درآن همه ايرانيان با عقايد مختلف بتوانند در كنار يكديگر زندگي كنند و پاسخ به مهمترين پرسش آحاد جامعه است : كجاي كار ايراد داشته كه باگذشت 30 سال هنوز در نقطه صفر هستيم و همان شعارها را تكرار مي كنيم . بتي رفته و بتي ديگر بجاي وي نشسته . اگر راه سبز اميد نتواند به اين پرسش اساسي پاسخ دهد محكوم مي شود كه نمي تواند ريشه درد را نشان دهد و از مردم توقع داشته باشد كه اميدوار به درمان ، با جنبش سبز همراه شوند.
شايد عده اي بگويند طرح قانون اساسي جديد منجر مي شود كه ايادي دولت به جنبش سبز اتهام براندازي زنند و بر ياران جنبش سخت بگيرند. در جواب اين عده بايد گفت اكنون هم ايادي دولت به چنين كاري دست زده اند و اين رفتار ايشان نبايد جنبش سبز را بترساند كه از پاسخ گويي به سئوال اصلي جامعه طفره رود.

پیش نویس قانون اساسي جديد براي ايران

حكومت پارلماني - پارلمان سالاري
گسترش قوه مقننه از يك مجلس به 4 مجلس سفلي و 1 مجلس عليا :
مجالس سفلي : مجلس سياسي ، مجلس حقوقي ، مجلس قومي ، مجلس علمي .
هر مجلس شامل 250 نماينده برگزيده ملت است . هر مجلس از بين خود 50 فرد براي شركت در مجلس عليا بر مي گزيند. با راهيابي 50 نماينده از هر مجلس سفلي به مجلس عليا تعداد نمايندگان مجالس سفلي به 200 نماينده تقليل مي يابد. مجمع تشخيص مصحلت نظام جاي خود را مجلس عليا مي دهد با اين تفاوت كه 200 عضو آن برترين نمايندگان مردم هستند كه توسط 4 مجلس سفلي برگزيده شده اند و هر 50 عضو مجلس عليا از يكي از مجالس سفلي آمده اند. كار نظارت بر عملكرد دولت و قواي مسلح بر عهده مجلس عليا است.
شوراي نگهبان جاي خود را به مجلس حقوقي مي دهد با اين تفاوت كه 200 عضو دارد و فقها و حقوقدانان آن توسط مردم برگزيده مي شوند. كار نظارت بر قوه قضائيه بر عهده مجلس حقوقي است.
مجلس شوراي اسلامي جاي خود را به 2 مجلس سياسي و قومي مي دهد.
مجلس سياسي وظيفه نظارت بر مطبوعات و رسانه ها ، حراست از آزادي بيان و رشد احزاب را بر عهده دارد.
مجلس قومي وظيفه پي گيري مطالبات اقوام ، اقليت ها ، توجه به مناطق محروم را بر عهده دارد.
مجلس علمي وظيفه مشاركت دانشمندان و نحبگان علمي در تصميمات و سياستهاي كلان كشور را برعهده دارد.
اختيار قواي مسلح در اختيار هيئت رئيسه مجلس عليا است.
تشكيل دولت (نخست وزير – وزرا ): كانديداهاي نخست وزيري خود را به مجلس عليا معرفي مي نمايند و اين مجلس صلاحيت ايشان را بررسي و بهترين فرد را به عنوان نخست وزير بر مي گزيند. سپس نخست وزير ، وزراي كابينه خود را به مجلس عليا براي اخذ راي اعتماد معرفي مي نمايد. حق نظارت بر عملكرد دولت و استيضاح از نخست وزير و وزرا بر عهده مجلس علياست كه 200 نماينده برگزيده دارد.
نمايندگان مجالس سفلي با برگزاري انتخابات سراسري انتخاب مي شوند. هر سال انتخابات يكي از مجالس سفلي برگزار مي شود تا 250 نماينده براي يكي از مجالس سفلي برگزيده شوند. بدين ترتيب دوره نمايندگي مجالس سفلي 4 ساله است . هر مجلس سفلي پس از تشكيل 50 نماينده برتر را براي مجلس عليا بر مي گزيند . با عزيمت 50 نماينده برتر به مجلس عليا ، 200 نماينده باقيمانده هر مجلس سفلي ، اداره مجالس سفلي را برعهده مي گيرند.
در سال اول براي تشكيل اولين مجالس سفلي ، انتخاباتي شكل مي گيرد براي برگزيده شده همزمان هزار نماينده ملت .
در سال دوم تنها انتخابات مجلس سياسي برگزار مي شود تا 250 نماينده مجلس سياسي برگزيده و جايگزين نمايندگان قبلي شوند.(نمايندگان اداور پيشين مي توانند دوباره برگزيده شوند)
در سال سوم تنها انتخابات مجلس حقوقي برگزار مي شود تا 250 نماينده مجلس حقوقي برگزيده و جايگزين نمايندگان قبلي شوند.
در سال چهارم تنها انتخابات مجلس قومي برگزار مي شود تا 250 نماينده مجلس قومي برگزيده و جايگزين نمايندگان قبلي شوند.
در سال پنجم تنها انتخابات مجلس علمي برگزار مي شود تا 250 نماينده مجلس علمي برگزيده و جايگزين نمايندگان قبلي شوند.
در سال ششم نوبت بار ديگر به انتخابات مجلس سياسي مي رسد تا 250 نماينده آن با اتمام 4 سال دوره نمايندگي جاي خود را به نمايندگان جديد ملت در مجلس سياسي بدهند .
بدين ترتيب هر سال انتخابات يكي از 4 مجلس سفلي برگزار مي شود تا مجلس به عنوان نماد مردم سالاري و جمهوريت بتواند با مردم تعاملي نزديك برقرار نمايد.
در نظام پارلمان سالاري مقامي بالاتر از مجلس(رئيس جمهور- ولي فقيه) وجود ندارد.
قوه مقننه بسط يافته ، توسعه سياسي جامعه و تكثر گرايي را به ارمغان مي آورد و از هرگونه استبداد جلوگيري مي كند.
در مقالات بعدي دلايل طرح قانون اساسي اين چنين ارائه مي شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر